Wednesday, May 22, 2013

John F. Kennedy: The United States Was Responsible for the Batista Dictatorship in Cuba

Here is what the assassinated American president said:

Cuba Journal's translation to English follows.


Yo creo que no hay un país en el mundo, incluyendo cualquiera y todos los países que han estado bajo dominación colonial, donde la colonización económica, humillación y explotación fueran peores que en Cuba, en parte debido a la política de mi país durante el régimen de Batista.

Yo estoy de acuerdo con lo que planteó Fidel Castro en la Sierra Maestra, cuando con toda justificación reclamaba justicia y especialmente anhelaba liberar a Cuba de la corrupción. Inclusive puedo ir más allá: en cierto sentido era como si Batista fuera la encarnación de un número de pecados cometidos por Estados Unidos.

Ahora debemos pagar por esos pecados. Sobre el régimen de Batista, yo estoy de acuerdo con los primeros revolucionaros cubanos. Eso está perfectamente claro.

Source: Granma

English:

"I believe that there is no country in the world, including anyone and all the countries that have been under colonial domination, where the economic colonization, humiliation and exploitation were the worst than in Cuba, in part because of the policies of my country during the Batista regime.

I am in agreement with what Fidel Castro stated in the Sierra Maestra, where with all justification he reclaimed justice and specially his yearning to liberate Cuba from [Batista's] corruption. Inclusive, I can go beyond that: in a certain way, it was like Batista was the incarnation of a number of sins committed by the United States.

Now, we have to pay for those sins. About the Batista regime, I am in agreement with the first Cuban revolutionaries. That is perfectly clear."

JG: The sins of the United States in regard to Cuba have continued to be committed by the administrations of George W. Bush and Barack H. Obama.
    
It's the embargo, stupid!
LIFT IT!

No comments: